Nye utgivelser fra Ekko XXII-artister
Nå som festivalen nærmer seg, tar vi et øyeblikk til å se på nye eller nylig utgitte album fra artistene som står på scenen under Ekkofestivalen 2025. Vi har delt dem inn etter dag, og presenterer utgivelser fra artister du kan oppleve gjennom helgen neste uke. Dykk ned i oversikten nedenfor og god lytting!
FREDAG
Plus44Kaligula: «Double Blind» (Babel Records, 2025)
Med sin nye EP åpner Cally Statham et nytt kapittel i britisk eksperimentell elektronika – et sted mellom støy, poesi og digital teater. EP-en er et studie i selvmotsigelser: varm og kald, menneskelig og kunstig, filosofisk og fysisk.
Malibu: «Vanities» (Year0001, 2025)
Den franske komponisten har de siste årene latt sine drømmende ambient-komposisjoner sveve over eteren på NTS Radio. Med debutalbumet bygger hun katedraler av lyd – rom der stemmer og klanger bølger gjennom luften.
James Holden & Waclaw Zimple: «The universe will take care of you» (Border Community Recordings, 2025)
På sitt første fulle album sammen, utforsker komponistene trance, minimalisme og fri improvisasjon med en lekende og intuitiv energi. Gjennom seks lange stykker bygger de et felles språk av arpeggioer, blåseinstrumenter, orgel og små, organiske lyder – nøtteskall, bjeller, tekopper – alt satt sammen som om instrumentene snakker med hverandre i en uendelig samtale.
Jules Reidy - «Ghost/Spirit» (Thrill Jockey Records, 2025)
Den Berlin-baserte australske musikeren utforsker kjærlighet, tro og transformasjon på sitt nye album – et vakkert og gåtefullt verk der stemme, gitar og elektronikk smelter sammen i et drømmende, nesten åndelig lydlandskap. Her møtes melodisk sensibilitet og eksperimentell nysgjerrighet i et univers av glitch, droner og varme harmonier.
LØRDAG
Om Unit: «Acid Dub Studies III» (2025)
Med tre utgivelser under paraplyen «acid dub studies» har den britiske produsenten skapt et unikt lydunivers der acid, dub og ambient techno møtes i hypnotiske bølger av bass og romklang. Serien som har blitt gitt ut mellom 2021 og 2025 har blitt hyllet som et høydepunkt i Om Units katalog.
Holy Tongue: «The Tumbling Psychic Joy of Now» (AD 93, 2024)
Albumet laget av Shackleton og Holy Tongue (Al Wootton, Valentina Magaletti og Susumu Mukai) var fjorårets store snakkis. Utgitt på AD 93 – binder sammen Shackletons rituelle, bassdrevne lydverden med Holy Tongues psykedeliske postpunk-dub og jazzinfiserte rytmer. Resultatet er et organisk og meditativt verk der improvisasjon og rytmisk intuisjon flyter sammen til et hypnotisk hele.
D. Tiffany - «Each Morning» (Diet Clinic, 2025)
På sitt nye album viser Sophie Sweetland en mer intim og rå side av sitt musikalske univers. Et album som puster, svulmer og forfører – fullt av mystisk skjønnhet og uanstrengt sjangerblanding, umiskjennelig D. Tiff.
Smerz - Big City Life (Escho, 2025)
Catharina Stoltenberg og Henriette Motzfeldt utforsker følelsen av å være ung i byen – rastløs, fri og litt på kanten. Musikken veksler mellom romantisk melankoli og pulserende energi, som et soundtrack til en natt der alt kan skje. Her møtes trip-hop, elektronisk - og samtidsmusikk i glitrende, minimalistiske produksjoner.
Kristoffer Lislegaard - Subsurpa (Heart Baby, 2025)
På albumet undersøker Oslo-komponisten forholdet mellom forgrunn og bakgrunn i lyd – han lar bakgrunnslyder tre frem og melodier gli opp i oppløsning.
Shida Shahabi - Sylph (Original Score) (Still light, 2024)
Albumet, utgitt på hennes eget label, er skrevet til danseforestillingen «Sylph». Hennes musikk beveger seg mellom ASMR-inspirerte lydflater, mørk, repeterende rytmer, og dramatiske, nesten teatrale komposisjoner – et klanglig portrett av de mytiske sylfene: luftige, foranderlige vesener som svever mellom det sanselige og det overnaturlige.
Raimund Wong & Suren Seneviratne: «A Record of Living Beings» (Kit Records, 2025)
Albumet, utgitt på Kit Records, vokste ut av improviserte radiosendinger på Soho Radio i London – der båndopptak, feltopptak, elektronikk og akustiske instrumenter smelter sammen i en kontinuerlig utforskning av liv, død og forvandling. Resultatet er et album satt sammen av en hypnotisk mosaikk av lyd – hvor khen, shakuhachi, taishogoto og cello møter båndsløyfer, rytmisk støy og drømmelignende harmonier.
Jo David Meyer Lysne og Peder Simonsen: «Spektralmaskin» (Sofa Music, 2024)
I albumet undersøker de norske lydkunstnerne og komponistene grenseområdet mellom komposisjon, rom og klang. Albumet henter sitt navn fra de egenbygde e-bowene Lysne har utviklet – små elektromagnetiske maskiner som får gitarstrenger til å vibrere og avdekke skjulte harmoniske lag.
SØNDAG
Huma Utku: «Dracones» (Editions Mego, 2025)
På sitt nye album dykker den Istanbul-baserte komponisten dypt inn i mørket, mytologien og menneskets indre landskap. Inspirert av egen graviditet og reisen mot morskap, utforsker hun temaer som identitet, transformasjon og sårbarhet gjennom tunge droner, industrielle teksturer og rituelle vokaler. Tittelen viser til middelalderens uttrykk “hic sunt dracones” – “her er dragene” – en advarsel om det ukjente.
Lasse Marhaug: «Provoke» (Smalltown Supersound, 2024)
Lasse Marhaug er tilbake med sitt første album siden han flyttet fra Oslo til Nord-Norge – et mørkt og presist verk der 35 år med lydlig utforskning møtes i iskalde rytmer, tunge droner og metallisk tekstur. Albumet, mikset under polarnatten der solen aldri står opp, vever feltopptak fra Arktis inn i elektroniske strukturer som balanserer mellom brutal støy og meditativ ro.
Anja Lauvdal, Christian Winther & Espen Reinertsen: «Night as Day, Day as Night» (Sofa, 2025)
På ablumet møtes tre av Norges mest særpregede musikere – Anja Lauvdal, Christian Winther og Espen Reinertsen – i et samarbeid som beveger seg mellom drøm og våken tilstand. Albumet er teksturelt rikt, men flyter sømløst, som et musikalsk øyeblikk som aldri helt bestemmer seg for hvor det hører hjemme.
Kelly Moran: «Don’t trust mirrors» (Warp Records, 2025)
Amerikanernen fortsetter å utforske grensene mellom klang, rom og følelse – et sted der klassisk presisjon møter elektronisk drømmeri. Albumet, som balanserer mellom prepared piano, synth og akustisk klang, føles som et flytende hele snarere enn en samling låter – en meditativ reise der alt glir sømløst sammen.
Få en forsmak på Ekko XXII med vår vår Spotify-spilleliste – et lydlig kart over årets program.
