Non–Frontal (Audiorama & Electric Audio Unit)

EKKO presenterer i samarbeid med AUDIORAMA og ELECTRIC AUDIO UNIT:

NON–FRONTAL
PULSKONSERT #10
Patsy Lassbo, Vinyl -Terror & -Horror, Adele Kosman & COH

Non–Frontal er en konsertserie med multikanals lyd, også kjent under navnene ambisonics og multi.

PATSY LASSBO
A map to get lost: Korøvelse - Algoritmer som dirigerer et digitalt kor er et sett etudes fra utviklingen av et av de viktigste musikalske konseptene for hypermedialteateret StDH / Backa Teater-produksjon: A Map to Get Lost (2017). Dette korstykket er en node i prosjektets nettverk av teaterarrangementer. Materialene som brukes til komposisjonen er en stemmesyntese-programvare, fine ord og setninger, algoritmer og gregorianske moduser.

«A map to get lost» hadde premiere på Audiorama i 2017, ble også presentert senere samme år på MDT-festivalen, og på Norbergfestival, i Audioramas omvendte 17.4 surroundlydsystem, «Inverted Volume of Sounds.»

Patsy Lassbo (f. 1988) er en komponist og lyddesigner, basert i Stockholm. De har jobbet med lyd, musikk og lys for scenekunst siden 2011 og fullførte BFA i lyddesign ved Stockholm Academy of Dramatic Arts i 2017.

VINYL –TERROR & –HORROR
«Let go of my finger» er et bestillingsverk for Audiorama komponert for 17 høyttalere.

Vinyl-terror & -horror er et samarbeid mellom de danske kunstnerne Camilla Sørensen og Greta Christensen, begge uteksaminert fra Royal Danish Art Academy i København i 2007/2008.

Deres tilnærming til musikk starter fra en visuell og skulpturell praksis, hvor dekonstruksjon og omorganisering av vinylmediet på alle fantasifulle måter er en viktig del av musikken. De jobber innen filmatiske lydbilder med høy toleransegrad for mulige hi-fi-katastrofer, med sentimentale sekvenser der operasangeren looper og fuglesangen er reversert. Til slutt brytes stiften ned og kaos tar over. Ødelagte, mishandelede vinylplater slingrer og knirker fra lag med støv og slurvete behandling. Pick-ups blir nedpresset respektløst over sporene. Platene spinner bakover og fremover mens de spilles fra flere pickups samtidig. I mellomtiden fortsetter damen i stilletthæler nedover trappene. Gjentatte arrangementer, mørke lyder, magevrengende miksing, amatørmessige lydeffekter, riper, knirk, vinyler, terror og horror.