Ekko Festival nr. 17
Non–Frontal (Audiorama & Electric Audio Unit)
Dato
Tor 05. November
Tid
19:30 - 20:30
Sted
Østre - 2.etg - Fongaard
Åpningstid
19:00 - 22:00
Kjøp billetter

EKKO presenterer i samarbeid med AUDIORAMA og ELECTRIC AUDIO UNIT:

NON–FRONTAL
PULSKONSERT #10
Patsy Lassbo, Vinyl -Terror & -Horror, Adele Kosman & COH


I samarbeid med Audiorama Stockholm og Electric Audio Unit presenterer vi i år et eget program med verk fremført i Ambisonics-format. Ambisonics er en teknologi for å skape tredimensjonale lydlandskap eller akustiske rom ved hjelp av høyttalere. Østre og Ekko har gjennom mange år utforsket ulike tredimesjonale og romlige lydoppsett under fellestittelen Non-Frontal.
3D-lydlandskap kjenner mange fra kinosalen eller hjemmekinoens surroundanlegg, de representerer en utvidelse av stereoeffekten i tradisjonelle høyttaleranlegg og hodete- lefoner, med en mer realistisk gjengivelse av hvordan lyd i rom høres ut.
De fleste kommersielle surroundteknologier vektlegger front og sider siden de gjerne skal understreke bildene på en skjerm eller lerret eller gjenskape en konsertlignende situasjon med levende musikere, mens ambisonics behandler alle akser i rommet likt. Teknologien brukes i lydinstallasjoner og elektroakustisk musikk som krever full kontroll over hele det akustiske rommet. Ved å orientere seg i rommet like mye som i tid, egner teknologien seg til både musikk og tilgrensende kunstformer; den befinner seg på et vis på grensen mellom dem, i likhet med mange av de aktivitetene som utfolder seg på Østre.


PATSY LASSBO
A map to get lost: Korøvelse - Algoritmer som dirigerer et digitalt kor er et sett etudes fra utviklingen av et av de viktigste musikalske konseptene for hypermedialteateret StDH / Backa Teater-produksjon: A Map to Get Lost (2017). Dette korstykket er en node i prosjektets nettverk av teaterarrangementer. Materialene som brukes til komposisjonen er en stemmesyntese-programvare, fine ord og setninger, algoritmer og gregorianske moduser.

«A map to get lost» hadde premiere på Audiorama i 2017, ble også presentert senere samme år på MDT-festivalen, og på Norbergfestival, i Audioramas omvendte 17.4 surroundlydsystem, «Inverted Volume of Sounds.»

Patsy Lassbo (f. 1988) er en komponist og lyddesigner, basert i Stockholm. De har jobbet med lyd, musikk og lys for scenekunst siden 2011 og fullførte BFA i lyddesign ved Stockholm Academy of Dramatic Arts i 2017.

VINYL –TERROR & –HORROR
«Let go of my finger» er et bestillingsverk for Audiorama komponert for 17 høyttalere.

Vinyl-terror & -horror er et samarbeid mellom de danske kunstnerne Camilla Sørensen og Greta Christensen, begge uteksaminert fra Royal Danish Art Academy i København i 2007/2008.

Deres tilnærming til musikk starter fra en visuell og skulpturell praksis, hvor dekonstruksjon og omorganisering av vinylmediet på alle fantasifulle måter er en viktig del av musikken. De jobber innen filmatiske lydbilder med høy toleransegrad for mulige hi-fi-katastrofer, med sentimentale sekvenser der operasangeren looper og fuglesangen er reversert. Til slutt brytes stiften ned og kaos tar over. Ødelagte, mishandelede vinylplater slingrer og knirker fra lag med støv og slurvete behandling. Pick-ups blir nedpresset respektløst over sporene. Platene spinner bakover og fremover mens de spilles fra flere pickups samtidig. I mellomtiden fortsetter damen i stilletthæler nedover trappene. Gjentatte arrangementer, mørke lyder, magevrengende miksing, amatørmessige lydeffekter, riper, knirk, vinyler, terror og horror.

ADELE KOSMAN
“The simple and rigid controls the mass of sound. The rich and colourful bends for the iterations. In mutual understanding, mutual pleasure, the two worlds of material meet. Misunderstandings occur, but at no loss. Between every hit there is a window, an opening, and in every glance I have found something new. I have thoroughly searched to find the very core of this place, my findings will be presented in this piece.”

Komponist og sanger Adele Marcia Kosman studerer for tiden elektroakustisk komposisjon i Stockholm ved Royal College of Music. Adeles nåværende praksis dreier seg hovedsakelig om å utvikle verktøy for live prosessering i Supercollider - mens akousmatisk musikk og ambisonics er elementer som har vært dominerende i tidligere arbeid. Disse tidligere verkene omfavnet konsepter som involverte emosjonelle forhold til tid, hakkende lyder og feil, formløshet og intens turbulens, sammen med forsiktig og nøye produksjon. Adele Marcia gir ut vokalbasert eksperimentell musikk som AMKosman, og har tidligere deltatt i en rekke forskjellige musikalske prosjekt: Gospelkor, popgrupper og separatistiske produsentorganisasjoner, for å nevne noen.

COH
AEIVAA II er et kunstig korstykke, opprinnelig presentert på Trafalgar Square i London, 2012.

COH er det musikalske aliaset til Ivan Pavlov, en russisk-svensk musiker, lydkunstner og ingeniør. Musikken hans er tilgjengelig på Editions Mego, Raster-Noton, Eskaton og Rotorelief. COH kan leses på både kyrillisk og latin, som betyr ”drøm” og ”søvn” på russisk.
Dagens Program
Oram - 1.etg - Østre Østre - 2.etg - Fongaard